17 juni 2014

Havermout

Havermout is hot. Het is lekker, makkelijk en supergezond.
Hier een aantal redenen om havermout regelmatig te eten!

Sinds er veel aandacht is voor superfood, is havermout populairder dan ooit. Bij het ontbijt als pap of in een smoothie, tussendoor als koekjes of cupcakes. Het is een veelzijdig graansoort in ieder geval. Maar havermout is ook lekker, goedkoop en gezond.
In havermout komen bijzondere vezels voor: beta-glucanen. Het zijn oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. En ze binden ook nog wat cholesterol, galzouten en vetzuren. Door dat binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed.
Doordat havermout zoveel oplosbare vezels bevat, kan het lekker opzwellen en houdt het de maag lang 'vol'. Daarom is het zo’n geschikt ontbijt om de ochtend zonder knorren door te komen. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen, zodat er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. 
Van nature is haver glutenvrij en daarmee een goede keuze voor mensen die minder gluten willen binnenkrijgen omdat ze daar gevoelig voor zijn. Haver is echter géén goede keuze voor mensen met aangetoonde coeliakie, die echt alle spoortjes van gluten in hun dieet moeten vermijden. Haver wordt namelijk vrijwel altijd verwerkt in molens en fabrieken waar ook andere glutenbevattende granen worden verwerkt of opgeslagen in depots waar ook andere granen bewaard worden. Pas als op de verpakking staat dat het écht glutenvrij is, is het voor hen veilig voor gebruik.
Een kom havermout, gemaakt van 6 eetlepels (30 gram) havermout met 250 ml water, levert slechts 115 kcal. Je kunt natuurlijk ook melk gebruiken om de havermout in te koken, dan levert de pap je 230 kcal. Ter vergelijking: een ontbijt van 2 boterhammen, besmeerd met boter en belegd met achterham, met een glas sinaasappelsap levert je 360 kcal.
Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf, of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan. In bijna alle 'natuurlijke' producten, zoals groenten, fruit en noten, komen antioxidanten voor. Ook in havermout dus.
Is een bord havermoutpap saai? Tja, de smaak is neutraal. Maar daardoor kun je wel volop variëren met fruit bijvoorbeeld. Plakjes banaan zijn erg lekker, net zoals blauwe bessen of stukjes appel met kaneel. Het is ook erg lekker om er wat gehakte noten of gedroogde vruchten zoals abrikoos, vijg of pruimen toe te voegen.
Je kunt al een dampende kom havermout op tafel hebben staan in 5 minuten. Breng in een pannetje 250 ml (amandel, soja, kokos) melk of water aan de kook. Voeg de havermout toe, roer goed door en laat 1 minuut doorkoken. Laat de havermout dan nog even staan, voeg het fruit, noten of ander lekkers toe en smullen maar.
Kijk bij mijn ontbijt recepten voor meer lekkere recepten die ik maak met havermout!